Waarom Ook van Jou?


Om heden en verleden te verbinden, vroegen we vijf Rotterdammers naar het belang van een museum van en voor de stad. Vijf verschillende mensen, vijf verschillende levens en geschiedenissen. Allemaal vinden ze een museum voor de stad – hún stad – belangrijk. Bekijk de video’s, hoor hun visies en bedenk: wat is jouw verhaal, jouw visie? Waarom is een nieuw stadsmuseum belangrijk?

Bekijk hieronder allereerst de campagnevideo van Ook van Jou!


Ook van Derek Otte!

Dichter en spoken word-artiest Derek Otte schreef een gedicht over de capitulatievlag. Op 14 mei 1940 transformeerden een bezemsteel en beddenlaken tot een vlag. Het object werd getuige van – en speelde een belangrijke rol tijdens – een belangrijke historische gebeurtenis: de dag die Rotterdam onherkenbaar veranderde. De vlag is nu een belangrijk collectiestuk in de Collectie Rotterdam. Het gedicht van Derek werd een ode, aan sergeant-majoor Gerrit van Ommering, die de vlag maakte en ermee zwaaide.


Ook van Nyanga en Rajiv!

Dansers Nyanga en Rajiv (artistiek leider Rotterdam Street Culture Weekend) willen in een nieuw Rotterdams stadsmuseum de rijkdom van de multiculturele stad zien en voelen. De rijkdom die ze zelf in hun dans – een mix van diverse stijlen en achtergronden – ervaren. De Collectie Rotterdam maakt die vele invloeden op de stad van vandaag zichtbaar, tastbaar en voelbaar, zo zien Nyanga en Rajiv zelf bij het bekijken van collectiestukken die meer vertellen over het koloniale en slavernijverleden van de stad. Hún stad. “Het is belangrijk om deze objecten te tonen. Want deze geschiedenis heeft Rotterdam gemaakt tot de stad die het nu is, met al zijn invloeden.”


Ook van Meryem en haar moeder!

Rotterdamse stylist en influencer Meryem Slimani (@meryemsfirst) en haar moeder Najate Leklye bezochten het depot om zich te laten inspireren door de enorme textielcollectie. Meryem raakte bekend door de opvallende styling (en fotografie) van zichzelf en vooral haar moeder (die nu zelfs onderdeel is van de Eregalerij van de Nederlandse Fotografie). Samen vieren ze het Rotterdamse leven in kleurrijke outfits, de beelden ervan delen ze met een grote achterban. De Collectie Rotterdam bevat een grote textielcollectie en veel historische hoeden: hoe kijken zij, vanuit hun interesses en achtergrond, naar deze objecten?


Ook van Funzig!

Eén van Rotterdams bekendste en meest geliefde collectiestukken (én monumenten) is Koningshavenbrug De Hef: gewoon voor iedereen te zien in de buitenruimte. Stadstekenaar Funzig – zijn werk was eerder in de Kunsthal te zien – wil met zijn illustraties het huidige Rotterdam ‘archiveren’. “Met mijn illustratie van De Hef wilde ik de brug in zijn grootsheid laten zien, maar ook in de reflectie van de stad zelf.” Funzigs blik op de stad is vernieuwend en verfrissend. Datzelfde hoopt hij terug te zien in een nieuw stadsmuseum. “De rijke geschiedenis van de stad vraagt om een museum. Dat iedere Rotterdammer zich daarin kan herkennen is daarbij echt van belang.”


Ook van Iwan Smit!

Kunstenaar Iwan Smit is een bekende naam in de stad en daarbuiten. Zijn werk – The Mystical Birth of Rotterdam – werd onder andere aangekocht door Museum Boijmans Van Beuningen en in het kersverse HIM  (in Het Industriegebouw) is zijn sculptuur van een tijger bij de entree te zien. Ook schilder Adriaen van der Werff (1659 – 1722) was een zeer bekend kunstenaar in zijn tijd.  Iwan ‘maakte kennis’ met hem en liet zich inspireren tot een reactie. “Ik heb nu een paar stukken uit het depot gezien die zo mooi zijn dat het zonde is om ze achter gesloten deuren te houden. Een stadsmuseum is van grote toegevoegde waarde, vooral als je het kunt linken aan het nu.”