Stadscollectie x Michèle Margot


Voor het project Stadscollectie x Fotograaf kreeg fotograaf Michèle Margot een poster uit de Stadscollectie Rotterdam toegewezen. Het is een affiche voor de Hippy Happy beurs die in 1967 plaatsvond in Ahoy, destijds op het Heliport-terrein in Rotterdam. Achteraf een legendarische gebeurtenis, omdat het de enige keer was dat Jimi Hendrix in Nederland optrad. Welke associaties roept dit bij Michèle op? En welk beeld maakte zij, in reactie op dit collectiestuk? Je ziet het in het tweeluik hieronder.

Ik ging terug naar het Heliport-terrein om mijn beeld te schieten, samen met Isaï, een van de meest stijlvolle muzikanten die ik ken.

Links: affiche voor de Hippy Happy die in 1967 plaatsvond op het Heliport-terrein in Rotterdam. Rechts: een portret van muzikant Isaï op het Heliport-terrein, door Michèle Margot.

Michèle Margot over haar fotografische reactie op het affiche:

‘Het verleden van een stad is vaak onzichtbaar. De affiche en de verhalen over de beurs zetten me aan het denken over de vele gedaanten van Rotterdam door de jaren heen, de plekken met historie die inmiddels zijn verdwenen en het sentiment wat daarbij hoort. Daar waar Jimi Hendrix in de sixties zijn enige Nederlandse concert gaf, in de voormalige Ahoy-hallen op het Heliport-terrein, staat nu een woonwijk die aan niets van deze (achteraf legendarische) gebeurtenis doet herinneren. En ook de meer recente metamorfose van Hotel Centraal – de plek waar Jimi zijn nacht voortzette met Jules Deelder en waar ikzelf enkele decennia later ook vele avonden doorbracht in de donkere houten foyer – gaat me nog steeds aan het hart. Het zijn sentimenten en herinneringen die je niet ziet als je door het Rotterdam van nu loopt. Zoals Jules Deelder zo treffend zei:

“Alles blijft
Alles gaat voorbij
Alles blijft voorbijgaan”

Het omarmen van een stad gaat ook over het vinden van nieuwe waardering voor de realiteit. Daarom ging ik terug naar het Heliport-terrein om mijn beeld te schieten. Samen met Isaï, een van de meest stijlvolle muzikanten die ik ken. Ik liet me inspireren door de plek en de beeldende elementen op de affiche, zonder daarvan een te letterlijke interpretatie te maken. Dit resulteerde in een gelaagde compositie, een portret zonder gezicht, met eenzelfde dynamiek als het grafische op de poster.’

Locaties foto Michèle Margot: Waalhavenweg & Bergweg

Meer over (het werk van) Michèle Margot? Bekijk haar website