Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/ookvanjou.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Koningshavenbrug 'De Hef' - ookvanjou

Koningshavenbrug ‘De Hef’


Foto Twee mannen op de Koningshavenbrug in aanbouw, 1926, stadsarchief Rotterdam

Als onderdeel van de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht werd de ijzeren Hefbrug tussen 1925 en 1927 gebouwd. Deze Koningshavenbrug – zoals hij officieel heet – verving daarmee de verouderde en beschadigde spoordraaibrug uit 1877.

Sinds 1993 wordt de Hef niet meer als spoorbrug gebruikt, omdat de spoortunnel bij Blaak toen in gebruik werd genomen. Het voortbestaan van de Hef stond nog even ter discussie, is te lezen in het archief van Nieuwsblad Transport: “Moet de oude spoorbrug over de Koningshaven in Rotterdam, beter bekend als ‘De Hef’, als monument blijven bestaan of moet de brug worden gesloopt als de in aanbouw zijnde spoortunnel in gebruik wordt genomen?” Voor een symbolische 1 euro kocht de gemeente Rotterdam de brug van de NS. In 1993 kreeg deze de status van Rijksmonument. De Hef werd beroemd omdat Joris Ivens, een belangrijke Nederlandse filmmaker, in 1928 de film ‘De Brug’ maakte.

Omschrijving van monument De Hef:
Markante hefbrug bestaande uit drie segmentboogvormige vakwerkoverspanningen van geklonken smeedijzer rustend op betonnen met natuursteen beklede pijlers in het water en bruggehoofden aan weerszijden van de Koningshaven. Op de pijlers twee taps toelopende circa 60m hoge heftorens bestaande uit een open ijzerconstructie van vakwerkspanten en liggers. Hiertussen bevindt zich het 52 m lange middensegment van de brug, het zogenaamde val, dat door middel van een beweegbare hefconstructie van wielen, kabels en betonnen contragewichten, kan worden opgeheven tot een hoogte van circa. 45 meter. In de meest zuidelijke toren bevindt zich een twee verdiepingen hoog stalen kraandrijvershuis met aangrenzende machinekamer. Tussen de diagonale liggers van de ijzerconstructie is aan beide zijden een open ijzeren trap aangebracht, naar de uitkijkposten op de torens.

Gerelateerde artikelen

Joris Ivens’ “De Brug”

Lees verder

Video: Ook van Funzig

Lees verder